teletext3 website header
صفحه اصلیصفحه اصلی باشگاه مخاطبان پیام سهباشگاه پیام3 درباره پیام نمادرباره پیام نما ارتباط با ماارتباط با ما

21/11/1394 - 06:20:48 ب.

امامت (5)

موضوع: امامت

کارشناس: حجت الاسلام و المسلمين دکتر رفیعی

دکتر رفیعی: منی که وجود مقدس حضرت علی آن زمان که جنگ جمل به پا شد منتخب مردم بودند بحث امامتشان هم جای خودش به عنوان منتخب مردم آمده بودند این حارث بن هوت حق و باطل براش خلط شده بود امام با این جمله هدایتش کرد یک مثال دیگری می‌زنم شخصی به نام عبدالله بن مغیره می‌گوید بعد از شهادت امام کاظم حق و باطل برای من مشتبه شد که امام پس از امام کاظم (علیه السلام) کیست یک جریانی شکل گرفت گفتند ما هفت امام بیشتر نداریم می‌گویند واقفیه البته ما امروز واقفی نداریم می‌گوید خیلی متاثر شدم آمدم کنار کعبه به دیوار کعبه خودم را وصل کردم گفتم خدایا خودت هدایتم کن این‌ها راست می‌گویند واقعا هفت امام بیشتر نیست موسی بن جعفر زنده است یا واقعا امامی پس از ایشان وجود دارد؟ در همین گریه‌ها به دلم افتاد بروم مدینه منزل امام رضا آمدم در زدم آن خادمی که در زد گفت عبدالله بن مغیره خوش آمدی در صورتی که من را نمی‌شناخت تا وارد شدم امام رضا فرمودند دعایت کنار کعبه مستجاب شد بعد فرمود انا حجت الله جای دیگر نرو حجت خدا من هستم این نقش امام گاهی فردی است گاهی کلی البته شما نفرمایید در زمان حضور امام قبول است اما الآن که امام معصوم در بین ما نیست اگر چنین انحرافاتی پیدا شد در این دوران هم اصول و مبانی را بیان کردند یک سری افرادی هم به عنوان عادل نه معصوم عالم به نام فقیه در جامعه به عنوان نائب عام خود قرار دادند فرمودند شما در این قصه‌ها به این‌ها مراجعه بکنید آن‌ها از خودشان نمی‌گویند با آن اصول و معیارهایی که به آن‌ها دادیم حق را به شما از آیات روایات نشان می‌دهند پس یک شأن امام هدایت است شأن هدایت امام ممکن است گاهی اقتضای نبرد کربلا را بکند گاهی اقتضای زندان موسی بن جعفر باشد گاهی اقتضای تلاش علمی مثل امام صادق دیگر الزاما با حکومت همراه نیست حکومت یک ابزار است اگر محقق شود خیلی عالی است انتظار داریم در زمان ظهور امام زمان محقق شود شأن دوم امام اسوه الگو و مقتدا بودن است من نمی‌دانم این مثالم درست است یا نه مثال‌ها برای تشبیه است شما در یک کلاس معلمی دارید مشخص است یک شاگرد اول هم دارید در کلاس‌ها که غالبا با آن می‌سنجند می‌گویند این بیست شده یعنی همه وقتی شما هم می‌آیی خانه می‌گویی شدم شانزده می‌گوید شانزده؟ می‌گویی شانزده اول ما شده بود نوزده یعنی شما با آن می‌سنجید میزان است فقط برای تشبیه بود خواستم به ذهن نزدیک شود نه این که مثال‌ها کامل باشد در زیارت نامه‌ی حضرت امیر می‌گوییم اَلسَّلَامُ عَلَیک یَا مِیزَانَ الاَعمَالِ آقایی که شما میزان اعمال هستی یعنی در حلم در اخلاق در علم در همه‌ی امور همواره لازم است در جامعه اگر یک تا صد بگیریم یک نقطه‌ی صد یک شاگرد اولی وجود داشته باشد که ما بگوییم ببین اعلم الناس اشجع الناس احلم الناس اعدل الناس است این قصه کاری به زمان غیبت و حضور هم ندارد یعنی امروز هم می‌گوییم ما اشجع الناسی داریم در پس پرده‌ی غیبت است نقشش را هم خواهم گفت نقش را امام در زمان غیبت هم ایفا می‌کند در بحث معدویت اگر برسیم فواید امام غایب را خواهیم گفت چنین نیست که امام العیاذ بالله در بایگانی است به عبارت دیگر یک گره گشا یک حجت یک کسی که در واقع لطف خدا اقتضا کرده واسطه باشد بعد از پیغمبر بین مردم این همان وجود مقدس امام معصوم است به عبارت دیگر با مرگ پیغمبر وحی تمام شد جبرئیل به عنوان وحی نمی‌آید اما فردی در جامعه است که هم چنان فرشته‌ها با او صحبت می‌کنند نه این که قرآن بیاورند قرآن تمام شد با مرگ پیغمبر مقدس است یعنی از آن‌ها پیام می‌شنوند ارتباط با آسمان و غیب دارد حتی بدن او که در خراسان سپرده شده مردم به او توسل پیدا می‌کنند با روح او ارتباط پیدا می‌کنند به عنوان یک حجت از خدا حاجت می‌گیرند.



ادامه دارد...

نظر شما

نام:
آدرس ایمیل:
متن:
لطفا حاصل جمع 4 و 5 را در کادر مقابل بنویسید: